Vydavateľstvo Hevhetia sa rozhodlo osláviť 15. výročie vo veľkom štýle. Druhý júnový víkend mu patrilo na košickom Gurmán Feste špeciálne pódium. Stred týždňa priniesol jeden z najpozoruhodnejších projektov vydavateľstva, umocnený skvelým soundtrackom k prvému Jánošíkovi, ktorý odznel kompletne naživo.

Festival odštartovali 10. júna poľskí džezmeni Bartosz Dworak Quartet, nasledovaní o deň nato nestarnúcou prešovskou formáciou Edo Klena a Klenoty. Počas nedele dostala priestor terchovská world music Nebeská muzika. Jej repertoár je založený výlučne na skladbách z Terchovej. Speváčka Ivana Moravčíková sa s ľahkosťou pohybovala v náročných vysokých polohách a jej kvalitný výkon utvrdila výborná intonácia. So spevom jej vypomáhali i samotní muzikanti, najmä huslista Martin Dikoš, evidentná však bola podpora aj zo strany huslistu a kapelníka Vladimíra Moravčíka, hráča na omni bas Andreja Dostála, bubeníka Rudolfa Majáka a pod spoločný kotol dobre prikladal gitarista Paľo Cabadaj z kapely Arzén.

Terchovské povesti o zbojníkoch v skvelej world music úprave

Gro vystúpenia tvorili skladby z práve vychádzajúcej platne Zbojstory - príbehy z kraja Jánošíka, inšpirované drsnejším životom v horskom prostredí a povesťami tamojšieho kraja. Vystúpenie sa nieslo v rockovo-folklórnom duchu, no Terchovčania vedia byť džezovo nepredvídateľní i swingovo hraví. Prepracovanejšie inštrumentálne aranžmány majú hlavne v baladách, kde voľnejšie tempo poskytuje priestor zložitejším náznakom improvizácie a rytmickým kotrmelcom. Melodické sláčikové vyhrávky si poslucháči môžu vychutnať v priamočiarych folk-rockových (ľudia ich zvyknú škatuľkovať ako "sláčikovo bigbítové") songoch typu Sobáš, no i tam našli muzikanti miestečka na progresívnejšie postupy.

Vznik piesní je veľmi zaujímavý. "Programovo sa inšpirujeme výlučne pesničkami z jednej dediny, čo je na pomery world music dosť neobvyklé. Vyrástli sme na terchovskej muzike, zapísanej v UNESCO. Preto pracujeme s domácimi motívmi, intervalmi alebo rytmikou, kde hľadáme paralely s globálnymi štýlmi. Napríklad v inštrumentálnych melódiách sú typické legáta s prízvukom na druhú dobu podobne ako v swingu alebo sprievod kontier v kvintových a kvartových akordoch bez tercie, s akými sa stretávame pri rockových 'power chords'. Elektrické sláčiky nám vďaka efektom dotvárajú farby a nálady jednotlivých piesní."

Kapela pôsobí dosť živelne a osobitnou kapitolou sú texty. "Z pôvodných textov použijeme prvú - druhú slohu, potom k nim dopisujeme vlastné pokračovania. Pripravované CD je postavené na kompletnej rodine sláčikových nástrojov (bez gitár, bez klavíru). Aktuálne nám však chýba viola, takže živé koncerty hráva s nami gitarista Paľo CABO Cabadaj z Arzénu alebo Roman Kompaník z V8. Podľa toho nám to potom znie viac rockovo alebo swingovo," vysvetlil situáciu v kapele Vladimír Moravčík


Vynikajúca výprava po stopách poľských skladateľov filmovej hudby

Českí džezmeni Pavel Jakub RybaMirek Linka sa 14. júna predstavili v Spišskej Novej Vsi, no nesmeli chýbať ani v Košiciach o deň neskôr, kedy sa v Kunsthalle uskutočnil slávnostný koncert WARS&KAPER - DeconstructiON. Počas neho Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio, DJ Krime a VJ Huberte Kaszycki predviedli fantastickú fúziu džezu, orchestrálnych motívov a improvizovanej elektroniky. Štyria mladí hudobníci bazírujú na tvorbe poľských skladateľov filmovej hudby Bronislawa Kapera a Henryka Warsa, pričom na základnú kostru ich nekomplikovaných melódií aplikujú fúru vlastnoručne upletených motívov, oscilujúcich na pomedzí šantivej improvizácie a disciplinovane precíznej virtuozity.

Za neuveriteľným nadšením, zračiacim sa v tvári a prstoch klaviristu Kaczmarczyka nezaostával ani Jakub Dworak (kontrabas) a Dawid Fortuna (bicie). Ich vyjadrovanie malo predovšetkým eufonický charakter, ako skvelý protipól fungoval DJ Mr. Krime (Wojciech Dlugosz), kontrujúci rozbíjaním melódií na márne kúsky. Mixovanie platní, deformovanie filmových samplov a nepredvídateľné beaty dodali projektu punc originality. Krkolomnú adaptáciu Warsovej skladby Mister John/Panie Janie z filmu Zapomniana melodia (1938) venoval Pawel riaditeľovi vydavateľstva a organizátorovi festivalu Jánovi Sudzinovi. Štúdiová verzia unikátneho projektu je dostupná na aktuálnom CD, hodnom pozornosti.  


Improvizačným oblúkom naspäť k Jánošíkovi


Filmová hudba bola predmetom záujmu i na koncerte Jánošík (1921) v Kasárňach / Kulturparku. CD verzia vyšla v roku 2007, odvtedy sa projekt predstavil aj na zahraničných pódiách. Dielko vzniklo na základe komprovizácie, spájajúcej programové komponovanie a improvizačnú slobodu. Jediným stálym a najvyťaženejším performerom je Vladimír Merta, obsluhujúci koncovku, flautu, saxofón, gitaru, atď., čo je vzhľadom k meniacim sa scénam jedného z prvých slovenských filmov dosť náročné. Zvyšok osadenstva sa strieda, vo štvrtok 16. júna sa dostavili gitarista Miloš Železňák, huslista Samo Smetana (Banda), klavirista Julo FujakJana Ambrózová (NE:BO:DAJ), zabezpečujúca hru na husle a spev.

Muzikanti sa logicky držali CD predlohy, hoci diferentné nástrojové obsadenie ponúkalo širšie možnosti. Inštrumenty hrali nezávisle od seba, korzovali priestorom nehľadiac napravo - naľavo a nezúčastnene plynúce tóny Železňákovej gitary patria k nezabudnuteľným. Niekde uprostred plátna s nemým filmom sa našťastie nachádzal bod prieniku a takmer 70 minút inštrumentálnych variácií nevyznelo naprázdno. Merta odviedol sizyfovskú prácu, zapotil sa aj pri speve, čo je vzhľadom k jeho veku úctyhodné. Sláčiky často budili dojem kakofonických pazvukov, čím značne dopomohli k autentickej atmosfére experimentálnych 20. rokov 20. storočia. Fujakov klavír pôsobil podobne, no našli sa i príjemne melodické momenty.


Piaty ročník Hevhetia festivalu má za sebou sedem koncertov s viacerými očarujúcimi momentmi. Či už ide o džez, filmovú (a vážnu) hudbu, rock alebo world music, vydavateľstvo disponuje silnými koňmi, ktoré sú výborné štúdiovo i naživo. Tento týždeň festival pokračuje sériou vystúpení violončelistu Eugena Procháca a akordeonistu Rajmunda Kákoniho na siedmich východoslovenských miestach. Vstupenky na ich program Accelerande či júlové a augustové koncerty si môžete zakúpiť v sieti Predpredaj.sk.

Z ďalšieho programu Letného hudobného festivalu Hevhetia 2016:

20. 6.
 Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Múzeum Vojtecha Lofflera, Košice
21. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Kaštieľ / Vihorlatské múzeum, Humenné                               
22. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Tatranská galéria, Poprad                              
23. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Galéria umelcov Spiša, Spišská Nová Ves                              
24. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Evanjelické kolégium, Prešov                                                        
25. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Biely dom, Vyšné Ružbachy
26. 6. Accelerande: Rajmund Kákoni & Eugen Prochác – Hotel Astória, Bardejovské kúpele
4. 7. Ján Hajnal – Košice
7. 7. The Cigarette After – Košice
11. 7. Krzystof Kobylinski – Košice
14. 7. Jorgos & Antonis Skolias – Košice
21. 7. Miloš Železňák Trio - Košice
28. 7. Piotr Wyłeżol – Košice
4. 8. Szymon Mika Trio – Košice
5. 8. Ida Zalewska – Košice
11. 8. Stanislaw Slowinski – Košice
19. 8. Michel Sajrawy – Košice
28. 8. Quasars Ensemble – Košice 

Podrobnosti o programe nájdete na stránke hevhetiafest.sk.

Vstupenky:  Predpredaj.sk

Autor: Marek Danko
Foto: Maroš Simon (Nebeská muzika), Matej Jánošík (Wars and Kaper)

Súvisiaci interpreti: Vladimír Merta