shop.musicserver.cz
Makrorecenze "Little Broken Hearts" Norah Jones

Vydáno: 08.06.2012 08:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Na páté desce "Little Broken Hearts" se Norah Jones vyzpívává z ne zrovna příjemného rozpadu dlouholetého vztahu. Vznikla tak křehká kolekce bolestných písní, nebo soubor patetických balad, který nestojí za poslech? Odpověď jsme hledali v makrorecenzi.

Norah Jones - Little Broken Hearts
© facebook interpreta
Když Norah Jones zpívala ve studiu u Dangera Mouse při přípravách jeho společné nahrávky s Danielem Luppim "Rome", jednoduše si sedli. Už tehdy se zrodila myšlenka, že Mouse se zapojí do tvorby páté desky této Američanky. I stalo se. Pozorný posluchač tak mezi "Rome" a "Little Broken Hearts" bude schopen vypozorovat nejednu spojnici. Dalším poznávacím znamením tohoto alba jsou zlomená srdce. Tedy hlavně to jedno, srdce Norah Jones. Bolestivý rozchod písničkářka přetavila do alba, na které se tak dá nahlížet nejrůznějšími úhly pohledů. Jaký úhel převládá v redakci musicserveru? Ondřej Hricko v hlavní recenzi zvolil ten nadšený, posluchači se podle něj dočkali "nejen nejlepšího a nejupřímnějšího alba roku 2012, ale zároveň nejvyrovnanější nahrávky v celé diskografii zpěvačky", pročež desce udělil devítku. Dalších pět redaktorů s ním vesměs souhlasí, byť tak nadšený jako on není nikdo. V průměru se srdce zlomila na dvaasedmdesát procent.

Lukáš Boček - Bavlněné kopačky (8/10)
Vztah ke zpěvačce: S každým dalším albem Norah obdivuju více a více za lásku, s kterou úspěšně zkouší nové věci.

Norah Jones musí každý milovat. Která jiná zpěvačka se dokáže věnovat tolika žánrům a nepůsobit v nich škrobeně nebo naopak příliš unyle? Ať už si na novém albu zrovna softrockově zoufá, jazzově hloubá, nebo indiepopově krotí smutky, vždy je to zážitek. Za poslední roky se neustále vzdaluje od dříve vyšlapané cesty a nachází nové způsoby, jak lapit ještě více srdcí. "Little Broken Hearts" je zřejmě její nepřístupnější deskou, jež skvěle vyvažuje dávky líbivosti a umělecké sdělnosti. Oproti dvěma předcházejícím nahrávkám ubylo polehounce křečovitých úskoků k dřívějšímu stylu, a novinka tak ubíhá kouzelně koherentně. Někdo by možná řekl, že jednotná produkce Danger Mouse místy splývá. Opak je však pravdou, každý kus dokáže stát sám o sobě, koho by ale vypilovaná produkce drobné Američanky překvapila? Malá zlomená srdce jsou také tradičně upřímně citlivá a hladí každým tónem. Vše je proto tak, jak to má být, a s klidným svědomím mohu říct, že Norah je stále radost poslouchat.

Jaroslav Hrách - Příjemné na poslech (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Před "Little Broken Hearts" byl lhostejný.

Mám pocit, že skvělé desky vznikají, když do nich autoři vloží energii a emoce získané z aktuální životní události. V případě Norah Jones to je rozchod s přítelem, o čemž napovídá i název alba "Little Broken Hearts". První singl "Happy Pills", ve kterém se celkem dobře vyrovnává s bolestným rozchodem, nastínil, v jakém duchu se bude nést zbytek desky. Motivy o rozchodu, lásce a zklamání se tedy objevují vícekrát, zvlášť když si všechny texty napsala Norah sama. "Say Goodbye" je bezesporu nejlepší skladbou, která by mohla mít potenciál v rádiích. Krásně jí sekundují "Take It Back" s naprosto úžasným závěrem a "Out On The Road" naopak se silným refrénem. Hudebně jsou skladby zvládnuty dobře. Nalézt na desce vyloženě špatnou píseň nejde. Každá má něco do sebe a pro každou je charakteristická příjemná melodie společně s křehkým hlasem Norah Jones. Při poslechu jsem si vybavil nedávno proslulou Lanu Del Rey, která se má však od Norah ještě hodně co učit.

Honza Průša - Když láska bolí (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Respektuji ji. Ale je to jen jedna z mnoha.

Norah Jones
© emimusic.cz
Norah Jones je podivná osoba. Její nahrávky mne baví v době, kdy vyjdou, ale málokdy (skoro nikdy) se k nim vracím. A tak jsem byl hodně zvědavý, co s touto talentovanou písničkářkou provede Danger Mouse. Ať už jsou hlavní zásluhy na zpěvačce, nebo producentovi, tahle sbírka písní o nenaplněné lásce a zlomených srdcích funguje možná stejně jako deset let starý, tehdy překvapivý, debut. Norah si vylévá své srdce tak přesvědčivě a přirozeně, že spolu s ní začnete vzpomínat na svoje stará trápení. A reflexivně se dostanete do svých často dávno zapomenutých emocí. Po předchozí vlastně rockové desce se tak dostáváme zase jinam, do alternativně popového světa, v němž to Noře sluší ještě o něco víc. Dost možná že se k "Little Broken Hearts" začnu intuitivně vracet, a vůbec není nepravděpodobné, že si v jejím světle připomenu i všechny předcházející desky. Tahle nahrávka, btw. zabalená v překrásném obalu, je možná tou pro mne nejdůležitější. Je prima, když láska bolí.

Tomáš Parkan - Nikdy není pozdě být indie - 7/10
Vztah ke zpěvačce: Menší závislost od "Come Away With Me".

Je skoro neskutečné, jakým hudebním vývojem za těch deset let, co Norah Jones známe, tahle křehká slečna prošla - od jazzu přes country, blues, soul, rock a spolupráce s lidmi všech žánrů až k "Little Broken Hearts", kde přináší opět jiný zvuk - indiepopový. Přiznám se, že ten mi společně s tím bluesovým z "Not Too Late" sedí asi nejméně, a to i přes to, že se mi líbí jeho originalita. Tím chci současně říct, že se rozhodně nejedná o špatnou nahrávku, naopak je výborná, jenom ty zbylé mě oslovily více. I tak je její hlas i pro tenhle styl jednoduše geniálně zabarvený. Melancholie tu mísí s jakýmsi potměšilým podtextem a po delším poslechu zjistíte, že ačkoli deska může zpočátku působit poněkud jednolitě, je ve skutečnosti velmi rozmanitá. Ani na opakovaný poslech jsem ovšem nepřišel na chuť písničkám "Travelin' On" a "Out On The Road", kde je hlas Norah pro mě nepochopitelně deformovaný. Ve výsledku na mě tohle album působí velmi rozpolceně až schizofrenně. Chvíli se tetelím blahem a za chvíli přemýšlím, proč zrovna touto cestou se Norah vydala. Naštěstí těch prvních pocitů je nespočetně více.

Jakub Malar - Pěkná, pěkná, pěk... nuda (5/10)
Vztah ke zpěvačce: Norah Jones mě baví především svou účastí na projektech všech možných žánrů a také předchozím albem "The Fall".

Britský magazín Q ohodnotil společnou nahrávku Norah Jones a Danger Mouse jednou hvězdičkou (což si opravdu nezaslouží), čímž chtěl poukázat na to, že v případě obou interpretů jde o to slabší, co ve své kariéře natočili (což se mu povedlo). Někteří možná budou oponovat s tím, že to hezky hraje a že to má příjemnou atmošku, jenže to je tak vše. Když to pustíte mámě v kuchyni při vaření, určitě se neurazí, protože jako kulisa je to vážně pěkné. Po několika soustředěných posleších se ale dostaví nuda, kterou nerozptýlí ani produkce slavného myšáka, který rozhodně je schopný přijít s mnohem lepšími nápady. Navíc se i malinko opakuje - například taková "Say Goodbay" zní, jako by vypadla z repertoáru jeho bočního projektu Broken Bells. Jen pár skladeb z "Little Broken Hearts" vybočuje z průměru, jako například "Happy Pills", kterou bych se nebál zařadit k tomu nejchytlavějšímu, co kdy slečna Jones natočila. Vzhledem k tomu, s jakými hudebními chameleony máme tu čest, bych ovšem očekával víc než jen desku, která se hezky poslouchá. Zvláště po tolik vydařené spolupráci na loňském projektu "Rome". Škoda.

Album: Norah Jones - Little Broken Hearts
Průměrné hodnocení: 7,2/10
Celkový čas: 45:02
Skladby: Good Morning, Say Goodbye, Little Broken Hearts, She's 22, Take It Back, After The Fall, 4 Broken Hearts, Travelin' On, Out On The Road, Happy Pills, Miriam, All A Dream

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Znouzectnost - The End...? 7/10
Recenze: "Temnota je na vzestupu." Znouzectnost na albu "The End...?" předvídá konec Plzeňská Znouzectnost je takovou domácí klubovou jistotou, na kterou se dá spolehnout. Tentokrát o sobě ale nedala vědět celých deset let a fanoušci si její originální punk mohli užívat pouze na koncertech. S novou porcí hudby... čtěte zde
Vydáno: 21.05.2024 17:00 v sekci Recenze
The Valentines - Vždycky se v hloubi duše najde nějaký černý místo, který vyškrábne trochu múzy
Rozhovory: The Valentines - Vždycky se v hloubi duše najde nějaký černý místo, který vyškrábne trochu múzy Královéhradecká parta The Valentines přišla po řadě singlů s debutovým albem "You All Look Beautiful When You Dance". Slyšet na něm můžeme kytary, synťáky, ale také indie i moderní pop s osmdesátkovými zvuky. Výsledek svádí k... čtěte zde
Vydáno: 21.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Billie Eilish - Hit Me Hard And Soft 9/10
Recenze: Billie Eilish na "Hit Me Hard And Soft" (opět) definuje sama sebe. Výsledkem je její nejlepší album Už ve dvaadvaceti letech se její polička prohýbá pod tíhou Grammy, Oscarů a mnoha dalších prestižních ocenění. Vstupenky na koncert v Praze, který se uskuteční za více než rok, fanoušci vykoupili za pár minut. Nyní Billie Eilish... čtěte zde
Vydáno: 20.05.2024 00:00 v sekci Recenze
Serj Tankian - A.F. Day 8/10
Video: Serj Tankian se v syrové písni "A.F. Day" vrací ke kořenům Zpěvák System Of A Down a v současnosti také mnohostranný umělec a aktivista Serj Tankian plánuje během letošního podzimu vydat pod svým jménem nové EP "Foundations", na které právě poutá singlem "A.F. Day". Ten napsal v pradávných... čtěte zde
Vydáno: 19.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Video
Poly Noir - K mýmu ohni nesedej 7/10
Video: Temná country Polyho z Insanie se představuje komiksovým klipem "K mýmu ohni nesedej" Dark-country projekt frontmana Insanie Polyho nazvaný Poly Noir dostává konkrétnější kontury s prvním singlem - a rovnou titulním. Skladba "K mýmu ohni nesedej" totiž pojmenovala celé album, které by na značce Smile Music mělo vyjít... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 14:30 v sekci Audio / Video | Video