Ako iste viete, v najsledovanejšej pesničkovej súťaži Slovensko ani tento rok nemalo svojho hudobného reprezentanta. Napriek tomu môžeme povedať, že v oboch semifinálových aj finálových kolách pódium ovládli Slováci. Dynamické osvetlenie najvýraznejšieho vizuálneho prvku na pódiu totiž zabezpečila slovenská firma.

Okrem pestrého výberu hudobných, často i dosť bizarných vystúpení je Eurovízia každý rok zároveň aj prehliadkou najmodernejších svetelných technológií používaných v televíziách. Tento rok si organizátori ako dodávateľa špeciálneho efektového LED osvetlenia vybrali slovenskú firmu Showtacle, ktorá sa okrem iného špecializuje na výrobu takzvaných "LED hadov" a programuje digitálny systém na ich ovládanie.

"Dominantným prvkom scény semifinálových a finálových bojov na Eurovízii 2018 boli obrovské, 13 metrov vysoké rebrá. Tie bolo potrebné nasvietiť tak, aby boli ďalším aktívnym svetelným prvkom scény. Ideálnou technológiou na to sú práve digitálne LED hady, pri ktorých náš softvér umožňuje ovládať každú LED diódu zvlášť," vysvetľuje Jaroslav Rais, projektový manažer firmy Showtacle.

Obrovskú svietiacu konštrukciu ste si mohli všimnúť prakticky pri každom vystúpení, no Slovákmi nasvietené LED rebrá asi najviac vynikli počas vystúpenia slovinskej speváčky Ley Sirk, ktorá mala jedno zo svetelne najefektnejších vystúpení. (Škoda, že to nie je zážitok aj hudobne, pokojne si video pozrite bez zvuku, pozn. red.)


Scénu navrhol architekt, Showtacle ponúkli riešenie

Zástupcu úspešnej slovenskej firmy sme sa spýtali, kto ich na túto spoluprácu oslovil a aké bolo zadanie. "Bol to jeden z dodávateľov techniky, firma Pixel Light z Portugalska. Digitálnymi LED hadmi sa naša firma zaoberá už vyše šesť rokov, aj preto sa tvorcovia scény pre naše produkty. Ich hlavnou výhodou je, že umožňujú premeniť akýkoľvek zložitý povrch, ako je napríklad guľa alebo aj auto, na LED obrazovku," vysvetľuje Jaroslav Rais.

Ako dodáva, kreatíva bola vymyslená priamo v Portugalsku a úlohou Showtacle bolo poskytnúť riešenie na jej realizáciu. "Oslovili nás s tým, že už presne vedeli, čo potrebujú. Vždy na takejto inštalácii je architekt, ktorý navrhne celú scénu. Vyberal si už len medzi rôznymi dodávateľmi. V minulosti už skúšali naše produkty a dostali od nás odpovede, ktoré chceli počuť - preto sa nakoniec rozhodli pre nás."

Chevrolet Camaro ozdobený LED pásmy Zdroj: ShowtacleFirma už v minulosti dokázala premeniť auto na driftovaciu LED obrazovku

Zatiaľ najväčšia výzva: viac ako štyri kilometre LED pásov

Doteraz firma Showtacle dodávala digitálne LED pásy hlavne pre televízne štúdiá spravodajských a zábavných relácii (napr. pre TV Nova, Prima alebo aj všetky slovenské televízie). V týchto sa používajú hlavne pomalé až statické svetelné efekty a menší počet LED pásov. Pri programe typu Eurovízia je však potrebné používať hlavne akčné rýchle sekvencie.

"Z minulosti síce máme skúsenosti s nasvecovaním relácií ako Česko Slovensko má talent alebo X Factor, vždy sme však používali maximálne okolo 500 metrov digitálnych LED hadov," uvádza ďalej Jaroslav Rais. Na nasvietenie rebrovej konštrukcie na Eurovízii 2018 však bolo potrebné použiť viac ako štyri kilometre LED pásov. "Úprimne, pri pohľade späť, neboli sme na to pripravení. Je iné ovládať 10-tisíc a iné ovládať 160-tisíc nezávislých LED bodov. Zákazník z Portugalska samozrejme požadoval maximálnu kvalitu a hlavne plynulosť zobrazovaných animácií."

Eurovízia 2018, svetelné rebrá od Showtacle Zdroj: ShowtacleNiektoré z centrálnych rebier mali výšku až 13 metrov

Firmware aktualizovali na diaľku

Vývojový tím firmy Showtacle bol vzhľadom na náročnosť celého projektu nútený behom piatich dní kompletne prepísať vykresľovacie jadro svojho programu LED Strip Studio, ktorý sa používa na zobrazovanie animácií na digitálne LED pásy. Tiež museli upraviť interný softvér, tzv. firmware, v ich zariadeniach, ktorých bolo na scéne Eurovízie nainštalovaných cez 50. "Naštastie naše produkty umožňujú vylepšovanie aj na diaľku, preto naši hardvéroví vývojári mohli vylepšiť firmware tu na Slovensku a zákazníkovi v Portugalsku poslať úpravu cez email," vysvetľuje projektový manažér.

Všetko však dobre dopadlo a dva dni pred prvým semifinále sa podarilo vylepšiť softvér a hardvér tak, že zákazník z Portugalska bol unesený plynulosťou a rýchlosťou, akou nový systém dokázal zobrazovať jeho video animácie na scéne. "Pre nás to bola hlavne obrovská skúsenosť a výzva nasvietiť tak prestížnu reláciu, akou je Eurovízia. A samozrejme, že sme pyšní, že aj na takýchto eventoch sa používajú produkty, ktoré vymýšľame a vyrábame priamo tu na Slovensku," dodáva Jaroslav Rais.

Slovenský softvér LED Strip Studio v akcii na scéne Eurovízie 2018:  

 
Na záver sme sa Jaroslava spýtali, či ich vo firme ako dodávateľov technického riešenia zaujalo aj nečo z programu tohtoročnej Eurovízie. "Tak nás hlavne naše veci... Po svetelnej stránke bolo podľa nás najlepše práve to vystúpenie slečny zo Slovinska. Kolega tam bol robiť technický dozor priamo na mieste a vravel, že naživo to bolo skutočne úžasné - opäť hodnotíme len svetelnú stránku. Mne osobne sa aj páčllo, že tá slečna bola jedna z mála, čo nespievala po anglicky."

"Ale nie sme tu nikto taký hudobný fanúšik, aby sme vedeli posúdiť, či je to kvalitná hudba. Sme tu odchovaní hlavne na techne a trance, čo nie sú hudobné štýly, ktoré by tam súťažili," dodal s úsmevom.

Prečítajte si tiež: Sliepky a pikaču: Eurovíziu vyhrala feministická hymna z Izraela

Autor: Marek Majzon (zdroj: Showtacle)
Foto: Youtube / Eurovision.tv (titulná fotografia), Showtacle (foto v článku)