Súd v USA udelil žene pokutu vo výške 222 tisíc amerických dolárov (viac ako 5,5 milióna korún) za ilegálne šírenie hudby na Internete. K čomu to však vedie?

32-ročná Jammie Thomas z Minnesoty zaplatí za každú z 24 skladieb, ktoré poskytla na voľné stiahnutie ostatným užívateľom, pokutu vo výške 9250 dolárov (vyše 231 tisíc korún). Údajne na Internete doposiaľ zdieľala celkovo až 1702 skladieb. Žena bola objavená prostredníctvom svojho konta v file-sharingovom programe Kazaa, kde používala meno "tereastarr@KaZaA".

Doposiaľ bolo zaznamenaných viac než 26 tisíc prípadov obvinenia a usvedčenia z ilegálneho zdieľania hudby, ale väčšina vinníkov veci v tichosti urovná zaplatením niekoľkých tisícov dolárov poškodeným vydavateľstvám. Jammie Thomas, ktorá sa proti svojmu trestu odvolala, je prvou osobou obvinenou z ilegálneho zdieľania hudby, ktorá sa po obvinení rozhodla s poškodenými vydavateľstvami súdiť.

Jej právnik Brian Toder pre Associated Press povedal, že po rozhodnutí súdu prepadla slzám: "Toto je dievča, ktoré žije od výplaty k výplate a zrazu z ničoho nič dopadla tak, že bude do konca života dávať štvrtinu svojho zárobku na splatenie súdneho vyrovnania."

Richard Gabriel, právnik poškodených hudobných vydavateľstiev, je presvedčený, že toto rozhodnutie je veľmi dôležité: "Je to pre všetkých silný odkaz, že ilegálne sťahovanie a distribúcia hudobných nahrávok nie je v poriadku."

V čase, keď si milióny ľudí v pomyselnej anonymite svojich domácností medzi sebou vymieňajú gigabajty hudby, je otázne, či takýto prípad bude dostatočným varovaním a či vôbec je možné prostredníctvom sankcií vývoj a myslenie ľudí zvrátiť. Mnohí veľkí umelci na čele s Rolling Stones či Madonnou, ktorí mali v posledných rokoch gigantické zárobky z turné, si už uvedomujú, že v čase keď ich CD aj tak nakoniec skončí zgrabované v mp3 prehrávači, mnoho ľudí už nie je ochotných platiť za originálne nosiče.

Stále sú však ochotní zaplatiť si vstupné na skvelý koncert svojej hviezdy. Podľa mnohých odborníkov vývoj nezadržateľne smeruje k tomu, že hlavné príjmy umelcov bude určovať počet živých vystúpení, ktoré si nájdu omnoho viac divákov práve vďaka tomu, že hudba je dnes vďaka Internetu voľne dostupná širokej mase ľudí, či už legálne alebo ilegálne. Veď ani futbalisti nevydávajú albumy a mnohí z nich zarábajú rovnako dobre ako popové hviezdy, len vďaka tomu, že svojím umením lákajú masy ľudí, ktoré lákajú sponzorov,... a peniaze sa krásne točia.

Čo sa týka samotnej hudby, ktorú si samozrejme radi vypočujeme aj doma, tu prišla so zaujímavým modelom alternatívna skupina Radiohead, ktorá pri cene svojho albumu v digitálnom formáte ponechala prázdne okienko. Každý sa teda sám rozhodne, koľko je ochotný si za ich nový album 'In Rainbows' zaplatiť. Zadovážiť si ho môžete už od stredy na stránke Inrainbows.com. Odborníci z hudobného priemyslu považujú tento jedinečný spôsob vydania albumu za revolúciu, ktorá môže zmeniť myslenie ľudí o hudbe.

"Radiohead týmto skutočne trafili do čierneho. Tento album môže úplne zmeniť spôsob zmýšľania mnohých ľudí o hudbe. Veľmi jednoducho dokázali donútiť ľudí položiť si otázku, akú má vlastne pre nich hudba hodnotu." - povedal pre Nme.com Adam Benzine z biblie hudobného priemyslu, časopisu Music Week. "Tento krok prichádza v čase, keď The Charlatans vydali svoj album ako free download, Prince dal svoje DVD zdarma do prílohy denníka The Observer a Travis vydali svoju výberovku 'Best Of' ako prílohu týždenníka Mail On Sunday." - dodal Benzine.

Alan McGee, zakladateľ nezávislého labelu Creation Records a manažér alternatívnej kapely The Charlatans vsádza na to, že ak sa hudba dostane k čo najviac ľudom, kapela si na seba zarobí koncertovaním: "Vydavateľstvá sú ako armáda, plné obmedzení a regulácií. Kým živé vystúpenia a reklamné investície najrôznejších odvetví v hudobnom priemysle preživajú boom, predaj nosičov neustále klesá a čím ďalej tým viac fanúšikov si jednoducho napaľuje hudbu od svojich kamarátov sťahuje ju zo stránok na free download. V dôsledku toho však skupina zarobí väčšie množstvo peňazí od väčšieho množstva ľudí, ktorí prídu na koncerty i od spoločností, ktoré tieto akcie podporia výmenou za svoju propagáciu. Myslím, že toto je budúcnosť hudobného priemyslu."

Zdroj: Nme.com, Undercover.com.au, News.bbc.com, Guardian.co.uk, wikipedia.org