Na prelome januára a februára prináša Supraphon nový diel špeciálnej dramaturgickej Line edície. Novinka mapuje vývoj českej a slovenskej hudobnej scény od doby beatovej ďalej, pri čom tento rok vychádza už jej šiesty diel s príznačným názvom Art Rock Line 1971–1985.
To, však nič nemení na skutočnosti, že fascinácia artovosťou dala zahraničnej i domácej hudobnej scéne celú plejádu skutočných klenotov. Klenotov, ktoré odolali zubu času i odporcom tohto svojbytného smeru, ktorý bol okrem slova art často označovaný tiež ako progressive či progrock.
Podobne ako v zahraničí, i vo vtedajšom Československu (len s drobným oneskorením) sa množstvo muzikantov vydalo na svoje objaviteľské hudobné cesty v rokoch sedemdesiatych a na začiatku rokov osemdesiatych. Vo viacerých ohľadoch to bolo logické (hoci tunajšie podmienky i podoby boli predsa len trochu jednoduchšie), keď sa muzikanti, ktorí boli v predchádzajúcej dekáde mladistvo energicky bigbítoví, zrazu premenili na suverénnych pánov nástrojov a dospelých ľudí, riešiacich obsahom i formou zložitejšie témy. Svoj podiel tu ale samozrejme zohrala i potreba hľadania normalizačne priechodných rockových tém s inotajným obsahom.
Istú časť z vyššie spomínaného reflektujú už predchádzajúce diely zo supraphonskej Line edície. Aktuálna novinka, však tému zhŕňa s výhľadom až do polovice osemdesiatych rokov. Art rock vtedy síce už prestal byť takým fenoménom ako v predchádzajúcej dekáde, stále však zostal fascinujúcou hľadačskou cestou možnej štýlovej i hudobnej progresie. Tradične zásadná úloha rockovej Prahy bola výrazne doplnená brnenskými a bratislavskými kapelami - v moravskom prípade vychádzajúcimi z vokálnej tvorby, v tom slovenskom využívajúcimi unikátnosť talentov inštrumentalistov.
Art Rock Line 1971-1985 obsahuje celkom 36 zvukovo remasterovaných nahrávok starostlivo vybraných z katalógov Supraphonu, Pantonu a Opusu. Fanúšikovia tu nájdu štýlovo asi najslávnejšie artrockové zostavy, Blue Effect, Synkopy, Barnodaj/Progres a Collegium Musicum, ale žáner progresívneho rocku je poňatý i širšie. Nechýba teda gitarovo brilantná Griglákova Fermata, Petřinov Super-robot či Jandov Abraxas, zborová mimoriadnosť C&K Vocalu alebo Ursinyho či Spáleného komplexná umelecká jedinečnosť. Vydarené albumové/pódiové projekty Olympicu a Petra Nováka zase dokresľujú epochu rockovo nevľúdnu, prekonávanú kvalitnými českými textami a cenzúru menej provokujúcimi nespievanými zložkami skladieb. V booklete 2CD – ako je pri Line edícii dobrým zvykom – nechýbajú sprievodný komentár, krátke profily umelcov či pôvodné dobové obaly.
Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytla Adriána Čahojová z vydavateľstva Supraphon.
Foto: Alexander Janovský