Ak si spomínaš na šesťdesiate roky, nebol si v skutočnosti pri tom - je citát hudobníka Paula Kantnera zo skupiny Jefferson Airplane, sprevádzajúci najnovšiu expozíciu The Pope Smoked Dope (Pápež fajčil trávu), venovanú grafickému dizajnu platní, koncertných plagátov a rôznych publikácií tých čias. Jedna z najpozoruhodnejších epoch svetovej populárnej hudby bola taká intenzívna a kreatívna, že aj po rokoch púta toľko pozornosti.
„Šesťdesiate roky neboli iba o hudbe, ale mali svoju vizuálnu stránku. Ako historik umenia som sa rozhodol, že dám dohromady výstavu, ktorá ukáže psychedelickú stránku veci. Potom som však zistil, že súčasťou výstavy musia byť všetky podstatné kamene vývoja rockovej hudby, aj keď obaly platní nevyzerajú až tak psychedelicky,“ hovorí autor výstavy Zdeněk Primus.
S pomocou priateľov
Na troch poschodiach Pálffyho paláca Galérie mesta Bratislavy tak nájdeme rôzne obaly platní - od folkových priekopníkov typu Boba Dylana, Joan Baezovej až po Donovana, cez britské bítové skupiny The Beatles, Kinks, Hollies až po progresívne kapely, ktoré vznikali koncom šesťdesiatych rokov - čiže Pink Floyd, King Crimson a Led Zeppelin. Dohromady je na výstave až 500 obalov platní. Skoro všetky exponáty sú Primusovým majetkom, ktorý ich zháňal po všetkých možných kútoch sveta.
Expozícia hovorí o tom, že existuje úzka spojitosť medzi originalitou hudby, ktorá sa v 60. rokoch robila, a grafickým dizajnom. „Taká radikálna bola hudba, aká radikálne boli obaly platní. Dnes vidíme symbiózu medzi hudbou a umením. Bol som presvedčený, že výstavou dokážem jeden zabudnutý alternatívny štýl, ktorý nebol objavený. Vedľa secesie, posledného veľkého štýlu, ktorý ovládol svet, tu bola psychedélia.“
Kontroverzný názov
Výstava zahŕňa prekrásne farebné plagáty amerických koncertov Jimiho Hendrixa, Grateful Dead alebo Janis Joplinovej, ktoré dnes majú svoju umeleckú hodnotu. Pri zostavovaní Primus nemohol vynechať ani československú bigbítovú scénu, síce oneskorenú za svetovým vývojom, ale na obaloch platní od Prúdov, Olympicu alebo Collegium Musicum je vidno silné ovplyvnenie Západom.
Je zvláštne, že ideály šesťdesiatych rokov dokážu aj dnes spôsobiť kontroverziu. Konferencia biskupov Slovenska sa vo štvrtok ostro ohradila proti názvu výstavy (odvodeného od pesničky Davida Peela), že je „lacným reklamným trikom“ a jej organizátorov obvinila z „propagácie drogovej závislosti“. Podobné obavy vyslovil aj Úrad vlády.
Primus sa s týmito výhradami v Česku v podstate nestretol, až teraz v Bratislave. „Názov Pápež fajčil trávu je metafora - osloboď ducha, svoje myšlienky, buď slobodným človekom. Katolíci sa museli vyjadriť, pretože ich ťaží svedomie. Mali celý rad pápežov, ktorí podporovali genocídu, upálili Giordana Bruna, ponížili Galileo Galilea, priatelili sa s fašistami. Tvrdia, že pápež trávu nikdy nefajčil. Ja hovorím, že by mal, určite by mu to pomohlo a nám tiež.“
Aj keď ľahké drogy k tomuto obdobiu jednoznačne patria a prejavuje sa to na niektorých veciach na výstave, Primus jednoznačne vylúčil, že je o zakázaných látkach. „Je o dobe, v ktorej existovala určitá jednota, keď sme verili, že svet môžeme spraviť lepším. Nepodarilo sa to. Bol to pokus, akých treba urobiť ešte mnoho.“