Recenzia: Úsvit konca Batmana a Supermana?

Režisér Zack Snyder sa po filme Muž z ocele z roku 2013 vracia k Supermanovi.

01.04.2016 14:00
56 batman vs superman Foto:
V najnovšej komiksovke si merajú sily ikonickí hrdinovia Superman a Batman.
debata

V očakávanej snímke zo sveta komiksových superhrdinov Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti čelí „temnejšiemu bratovi“ Batmanovi. Na pozadí konfliktu dvoch odlišných „polobohov“ sa Snyder zamýšľa nad hrdinstvom. Monštruózny milionár Lex Luthor (Jesse Eisenberg) však nenechá rozpoltených hrdinov dlho „meditovať“ a skutočné zlo ich vytrhne zo žabomyšej vojny…

Batmana ani Supermana netreba nikomu predstavovať, príbeh predsa len rekapituluje traumu Brucea Waynea (Ben Affleck), keď sa stal svedkom smrti rodičov. Hrdinom v netopierom prestrojení sa stáva proti svojej vôli, podobne ako Superman Clark Kent (Henry Cavill). Poslanie zachraňovať svet vidia obaja z iného uhla. Tento kontrast však zostáva len v rovine autorského konštatovania, neohrabane vyumelkovaný dej v zásadných momentoch zlyháva.

Snímka Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti sa pokúša o nemožné – posunúť sa za „akčné“ hranice výpravného hollywoodskeho blockbusteru k vážnejšej téme, čoho výsledkom je neobratná hra na „niečo viac“. Snyder sa usiloval o „serióznu“ drámu so „silnými“ charaktermi s „ťažkým“ vnútorným konfliktom, čím len pateticky maskuje vyprahnutosť látky. Film nemotorne tápa v myšlienkových nadinterpretáciách neschopný vybudovať napätie. Temnému rytierovi Christophera Nolana, ktorý v roku 2008 dokázal, že Batman má stále čo povedať, Snyderov umelý koláč nesiaha ani po členky.

Hrdinovia sú fádni aj keď sa silou mocou pokúšajú nebyť, ich konflikt je anorganicky vykonštruovaný. Nejde o zjednodušenie v zmysle žánru, dôvodom je slabučký scenár. Tvorcovia v domnení, že na zaplnenie kina stačí spojiť ikonické postavičky superhrdinov do „nových súvislostí“, zneužívajú diváka. Oklamaný kampaňou jednoducho nedostane to, čo očakával.

Režisér namiesto humoru pritvrdil a pomocou hororových prvkov vytvára nepríjemne ponurú atmosféru. Dusno sa však nekoná. S jeho superkomplikovanými mužmi činu sa nie a nie zžiť, ich motivácie sú nadnesené, bez závažia poletujú v abstraktných myšlienkach a o obyčajných smrteľníkov sa len letmo obtrú.

Supermanova láska Lois Lanová (Amy Adamsová) slúži ako návnada na to, aby hrdinu programovo dostávala do šlamastík, čo začne rýchlo otravovať. Trápnu funkciu má aj „záhadná“ orientálna bojovníčka z minulosti, nápadne pripomínajúca Xenu.

Snyderov tým neprejavil mnoho invencie, dej je schematický a prudko predvídateľný. Aj keď sa zúfalo snažia udržať nás v strehu, asi viacerí pocítia v kine nutkanie odskočiť si do bufetu po popcorn. Aj napriek všetkému má Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti už necelý týždeň po premiére mimoriadny komerčný úspech, no náročnejší divák rýchlo zistil, že mu naliali vyprchanú kolu. Viacerí fanúšikovia sú v rozpakoch a režisér Zack Snyder bude mať rozhodne čo robiť, aby si ich dôveru získal späť.

HODNOTENIE PRAVDY: 2,5 hviezdičky z 5

• Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti/ USA 2016/ réžia: Zack Snyder/ scenár: Chris Terrio, David S. Goyer/ hrajú: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adamsová a ďalší/ premiéra: 24. marca

© Autorské práva vyhradené