Na nákupy vynaložia porovnateľnú sumu peňazí alebo o trošku viac ako v ostatných rokoch.
Vyplýva to z 11. prieskumu spoločnosti Deloitte, do ktorého sa prvýkrát zapojilo aj Slovensko, informovala dnes zástupkyňa spoločnosti Deloitte Slovensko Zuzana Letková.
Slováci chcú ísť na vianočné nákupy kontrolovane, aby neprekročili rodinný rozpočet. Až 54 % občanov SR bude znižovať vianočné výdavky v dôsledku zvýšenia cien potravín a nápojov, rast cien pohonných látok tieto nákupy neovplyvní. Pod vianočný stromček budú Slováci najčastejšie kupovať knihy (57 %) a tradičné praktické tovary, kozmetiku, odev, obuv a hudbu.
S výnimkou Nemecka a Švajčiarska pesimistickejšie dopady krízy vnímajú spotrebitelia západných krajín. Táto ich nálada sa premietne aj do vianočných nákupov. Až tri štvrtiny opýtaných vo vyspelých štátoch sa totiž domnievajú , že ich krajina je v recesii, na Slovensku si to myslí iba 20 % občanov.
Podľa prieskumu si tretina Slovákov myslí, že ich reálna kúpna sila sa v roku 2008 znížila v porovnaní s minulými rokmi. Kým 49 % ľudí v západnej Európe si na Vianoce pripraví osobný rozpočet, na Slovensku to tvrdí iba jedna tretina opýtaných. "Slováci sa vyznačujú väčším sebaovládaním ako respondenti v ostatnej Európe, a preto tvrdia, že si rozpočet nezostavia," spresnila Letková.
"Celkovo 39 % respondentov zo SR potvrdilo, že ak sa ceny potravín zvýšia, ich vianočné nákupy poklesnú a 15 % respondentov dá prednosť zníženiu výdavkov na potraviny a radšej nakúpi darčeky," spresnila. Vo väčšej miere sa to týka respondentov s nižšími a strednými príjmami.
"Najmä nižšie príjmy občanov a vyššie výdavky na potraviny a energie sú hlavné dôvody, že všetci oslovení v Európe minú menej na vianočné nákupy v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Finančná kríza je iba jeden z faktorov," zhodnotila.
Prieskum preukázal, že dopyt po peňažných daroch pod vianočný stromček naďalej v Európe rastie, ale Slováci pribalia menej darčekových poukážok ako ľudia v západnej Európe. Knihy si cez internet kúpi 52 % Slovákov - v 11 krajinách zo 16, kde sa konal prieskum, uviedli knihy ako najčastejší darček kupovaný cez internet.
Deťom do 12 rokov Slováci darujú kreatívne hračky, stavebnice, autíčka a počítačové hry, mládež do 18 rokov dostáva na Vianoce počítače, hotovosť a mobilný telefón.