K albumu Houbeles Musicus, hudobnému atlasu húb pre deti, na ktorom sa podieľali napríklad členovia skupín Traband či The Plastic People of The Universe, vznikol nový klip. Hadovka smrdutá patrí k najvýraznejším piesňam albumu, a to aj vďaka narastajúcemu počtu múch, ktoré sa k hube zlietavajú v rytme čardáša.

Pieseň výtvarne spracovala animátorka Kateřina Fairaislová. "Pre inšpiráciu som išla ako inak než do lesa," opisuje svoj postup. "Fotila som si rôzne štruktúry stromov, lístia a machov, ktoré som potom v zjednodušenej forme použila pri vytváraní postáv a prostredia klipu. Príbeh kopíruje gradáciu pesničky a jej veselosť, je prehľadný a jednoduchý, aby ho mohli ľahko sledovať aj najmenšie deti.

Bzukot múch podfarbuje klarinet Matěja Heinzla, ktorý do piesne miestami vnáša nádych klezmeru. Dychové nástroje a harmónium v ​​podaní Jardu Slobody ozvláštňuje ľudová harfa, na ktorú sprevádza svoj spev Alžbeta Trojanová, autorka hudby. "Hadovka bola jednou z prvých piesní albumu, ktorú sme nahrali v neobvyklej podzemnej svätyni jedného evanjelického zboru sa zvukárom Jaroslavom korán. Mala som vyskúšané, že u detí má táto pieseň úspech." Text vychádza z veršovaného atlasu húb Houbeles pictus, ktorého autor Petr Maděra texty upravil pre piesňovej spracovanie. Album vydalo Indies Scope v roku 2019.


Pre hubárov mladých aj skúsených je tu hudobný atlas húb. Houbeles Musicus ponúka nielen cez dvadsiatku piesní, ale pred každou skladbou je predradená čítaná hádanka v podaní Arnošta Goldflama. Odpovede zhudobnila Alžbeta Trojanová a hudobné praženicu okorenilo 46 muzikantov a hercov - členovia kapiel Traband, The Plastic People of the Universe, Dick O'Brass či Bezobratři.

Hudobné spracovanie básní vychádza z tradícií českej a moravskej ľudovej hudby, je však inšpirované prvkami jazzu, swingu, blues, rocku a world music. Alžbeta Trojanová približuje postup zhudobnenia jednotlivých húb: "Hudobné poňatie vždy vychádza z textu, týkajúceho sa konkrétnej huby - napríklad V piesni Lov na lišky znejú tradičné nástroje a harmónie loveckej hudby, Kozák sprevádza nástroje slovenských pastierov v lydická stupnici v rytme kozáckych tancov, Masák čiže ružovka sa roztancuje v hojdavom swingu, Houba na nádobí spieva svoje blues o svojej túžbe stať sa skutočnou hubou, rastúci počet múch u Hadovky smrduté graduje rytmom čardáša, Jedůvky a prašivky či Kořenohoubí majú rockový ráz, jemnú atmosféru miestami navodí pentatonické stupnice."

V piesňach často zaznievajú dychové nástroje, ktoré svojím charakterom do sveta húb zapadajú - ich hudobný výraz môže evokovať akúsi "neobratnosť" či "provokovanie" jednotlivých húb a vnášať tak aj do hudby prvok humoru, ktorý je všadeprítomný tiež v texte knihy. Okrem toho majú dychové nástroje tvarovú podobnosť so svetom húb. V niektorých piesňach znie exotické alebo menej známe nástroje, ako je sitaru, ľudová harfa, koncovka či harmónium. Väčšinu piesní sprevádzjú akustické nástroje, ktoré patria k jedlým hubám, kým v piesňach o jedovatých hubách sú použité tiež elektrické nástroje ako závan iné a zradného sveta vo svete prírody. Cieľom hudobného spracovania je podporiť v deťoch cit pre rozmanité hudobné harmónie a nálady.

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol Přemysl Štěpánek z vydavateľstva Indies Scope.